Selasa, 5 Mei 2020

PENARAFAN BINTANG


1. Punca kuasa 
a) SS Pelaksanaan Penarafan Bintang Di Program Pendidikan Khas Integrasi (PPKI), 19 Jun 2017 
b) Panduan Penarafan Bintang PPKI 2017 


2. Pengenalan

a) Instrumen Penilaian Kendiri PPKI untuk memantapkan pengoperasian PPKI 
b) Instrumen Penarafan Bintang PPKI untuk memberi pengiktirafan secara formal dan holistik. 
[Bab 7 : soalan lazim] 
c) Penarafan Bintang PPKI ini adalah berdasarkan Instrumen Standard Kualiti pendidikan Malaysia (SKPM) 2010 dan SKPMg2 serta disesuaikan mengikut konteks PPKI 
d) Wajib melaksanakan Penarafan Bintang PPKI pada bulan Julai 



3. Matlamat

Mekanisme untuk menilai dan mengukur keberkesanan dan kecekapan PPKI 



4. Objektif 

a) Penarafan berfokuskan kepada kepimpinan dan hala tuju, pengurusan PPKI, pengurusan kurikulum, HEM, sukan dan kokurikulum, PdPc serta kemenjadian MBK; 
b) Memperkasa elemen kreativiti dan inovasi sebagai budaya kecemerlangan PPKI; 
c) Pengiktirafan kecemerlangan secara formal 
d) Penanda aras. 


5. Penilaian

a) 5 standard, 57 aspek.

(1) Kepimpinan Dan Hala Tuju (8 aspek) 
(2) Pengurusan Program Pendidikan Khas (12 aspek) 
(3) Pengurusan Kurikulum, Hal Ehwal Murid, Sukan Dan Kokurikulum (15 aspek) 
(4) Standard 4 SKPMg2 (6 aspek) 
(5) Kemenjadian Murid Berkeperluan Khas (14 aspek)
b) Penilaian aspek guna skor skala 1(min) - lima(mak). 
c) Taraf pencapaian

(1) sangat lemah (0-19) 
(2) lemah (20-39) 
(3) memuaskan (40-59) 
(4) baik (60-79) 
(5) cemerlang (80-100) 



6. Instrumen Penarafan Bintang PPKI
 



7. Tanggungjawab pihak pentadbir

a) meneliti dan memahami kandungan Panduan Penarafan Bintang PPKI 
b) memahami cara pengisian Instrumen Penarafan Bintang PPKI 
c) mengumpul segala bukti 
d) Pengetua/ Guru Besar dibantu PKPK/ Penyelaras PPKI menentukan skor bagi setiap aspek secara kolektif 
e) mengisi skor instrumen secara off-line. 
f) menghantar skor instrumen secara soft copy kepada PPD/JPN untuk tujuan verifikasi skor.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan