Khamis, 21 April 2022

PROGRAM LINUS PENDIDIKAN KHAS



1.              Punca kuasa

a)    Buku Garis Panduan Pentadbiran Saringan LINUS Pendidikan Khas 2016

b)    Surat Siaran Pemansuhan Perlaksanaan LINUS Pendidikan Khas Di Sekolah Pendidikan Khas (SPK) Dan Program Pendidikan Khas Integrasi (PPKI) Tahun 2019, 31 Disember 2018


2.         Pemansuhan program

a)      Bermula tahun 2019

b)      Tiada peperiksaan bagu murid tahun 1

c)      Instrumen boleh digunakan untuk penyediaan RPI

[Surat Siaran Pemansuhan Perlaksanaan LINUS Pendidikan Khas Di Sekolah Pendidikan Khas (SPK) Dan Program Pendidikan Khas Integrasi (PPKI) Tahun 2019, 31 Disember 2018]

3.            

3.     Intervensi Domain 
merupakan satu aktiviti pemulihan untuk MBK. Aktiviti intervensi domain bertujuan untuk membantu MBK yang tidak melepasi Saringan Domain LINUS Pendidikan Khas. Aktiviti intervensi domain dan perkhidmatan sokongan (terapi/aktiviti bantuan haiwan, muzik, air, dll) yang sesuai dapat diberikan seawal mungkin supaya ketidakupayaan atau kefungsian rendah MBK diharap dapat diminimumkan.

 

4.              Kohot pertama pada tahun 2012 melibatkan semua MBK Tahun 1 atau tahun pertama persekolahan di PPKI.

 

5.              Objektif ProgramLINUS Pendidikan Khas

a)     Meningkatkan pencapaian asas literasi dan numerasi MBK.

b)     Meningkatkan potensi diri MBK berdasarkan enam domain.

c)     Meningkatkan kecemerlangan kurikulum dan kokurikulum MBK.

d)     Meningkatkan peluang MBK akses kepada PdPc

e)    Meningkatkan peluang MBK mendapat perkhidmatan sokongan, bimbingan, kaunseling dan peralatan khusus

 

6.              Domain LINUS Pendidikan Khas

a)      Kognitif

b)      Bahasa dan komunikasi

c)      Tingkah laku

d)      Sosial emosi

e)      Motor kasar

f)        Motor halus

 

7.              Pelaksanaan saringan 1 dan saringan 2

a)       Saringan dan instrument yang digunakan

SARINGAN

TUJUAN

INSTRUMENT

PENILAIAN

 

1

Saringan LINUS

 

 

Disediakan oleh LP

 

 

 

 

 

mengukur keupayaan literasi dan numerasi

 

 

 

1) Instrumen Literasi Membaca (SK) Saringan 2, Tahun 2010.

melepasi

konstruk 1

dan

konstruk 2

2) Instrumen Literasi Menulis (SK) Saringan 2, Tahun 2010.

3) Instrumen Numerasi Lisan (SK) Saringan 2, Tahun 2010.

4) Instrumen Numerasi Bertulis (SK) Saringan 2, Tahun 2010.

2

Saringan Domain LINUS Pendidikan Khas

 

Disediakan oleh BPKHAS

 

 

 

 

mengukur perkembangan potensi diri domain

 

 

 

 

Bahagian Domain Kognitif

Melepasi skor :

12 – 28 markah

Bahagian Domain Bahasa dan Komunikasi

Melepasi skor :

50 – 70 markah

Bahagian Domain Sosioemosi

melepasi semua perkara dalam item

Bahagian Domain Pengurusan Tingkah Laku

Bahagian Domain Kemahiran Motor Halus

melepasi skor :

9 – 20 markah

Bahagian Doman Kemahiran Motor Kasar

Murid melepasi skor :

11 – 25 markah

 

b)       Pentadbiran saringan

SARINGAN

KEKERAPAN

PELAPORAN

JADUAL PERLAKSANAAN

BULAN

TEMPOH

MASA

1

1

TAPAK LINUS

 

JUN

2 MINGGU

Instrumen saringan ditadbir di luar waktu mengajar guru

2

 Sehingga murid melepasi

TAPAK DOMAIN LINUS

JULAI

 

c)        Prosedur Operasi Standard (SOP) saringan

I.          Semua MBK Tahun 1 atau tahun pertama persekolahan perlu menjalani saringan 1

II.         Guru membuat analisis pencapaian saringan 1 MBK

III.        MBK yang melepasi saringan 1, meneruskan pembelajaran seperti biasa

IV.      MBK yang tidak melepasi saringan 1,  perlu menjalani saringan 2

V.        Guru membuat analisa pencapaian saringan 2 MBK

VI.      MBK yang melepasi saringan 2, meneruskan pembelajaran seperti biasa

VII.     MBK yang tidak melepasi saringan 2, perlu menjalani Intervensi Domain LINUS Pendidikan Khas dalam tempoh 1 tahun

VIII.    MBK yang telah menjalani Intervensi Domain LINUS Pendidikan Khas perlu disaring semula pada tahun berikutnya

IX.       Guru membuat analisa pencapaian saringan 2 MBK

X.        Jika MBK tidak melepasi saringan 2, langkah di (g) perlu dilaksanakan sehingga MBK melepasi saringan 2

 

8.              Perlaksanaan intervensi domain MBK

a)       Aktiviti secara individu, berpasangan atau kumpulan kecil

b)       Tempoh aktiviti intervensi mengikut keperluan MBK (5/10/30 minit dll)

c)        Aktiviti intervensi di dalam atau di luar bilik darjah

d)       aktiviti gabungjalin

e)        analisis tugasan

f)         Aktiviti sokongan

g)       PdPc direkodkan menggunakan RPI

h)        Strategi penulisan rancangan intervensi domain

I.          RPT domain

·           Objektif jangka panjang (cth: Murid dapat menyambut bola dengan baik)

·           Analisis tugasan

BIL

OBJEKTIF JANGKA PENDEK

MENGUASAI

TARIKH

Ya

Tidak

 

1.

Dapat menyambut bola yang dilepaskanoleh guru ke atas tangan

 

 

 

2.

Dapat menyambut bola yang dilambung sendiri dengan baik

 

 

 

3.

Dapat menyambut bola yang dilambung oleh guru dari jarak yang dekat

 

 

 

4.

Dapat menyambut bola yang dilambung oleh guru dari jarak yang jauh

 

 

 

5.

Dapat menyambut bola perbagai saiz denganbaik

 

 

 

 

II.         Format RPH sama dengan yang telah disediakan oleh BPK

·           Rancangan intervensi (interaksi individu/kumpulan, tempoh, lokasi, dan kaedah)

·           Objektif jangka pendek

·           Aktiviti PdP

·           Refleksi

 

9.              Prosedur Operasi Standard (SOP) intervensi domain

(1)       Tidak melepasi saringan 2 (Saringan Domain LINUS Pendidikan Khas

(2)       Menentukan masalah domain MBK

(3)       Merancang intervensi domain MBK (RPI)

(4)       Membina analisis tugasan

(5)       Melaksanakan intervensi

(6)       Saringan ulangan saringan 2

(7)       Jika tidak melepasi, langkah (b) perlu diulang


Tiada ulasan:

Catat Ulasan