a)
Buku Garis Panduan Pentadbiran Saringan LINUS
Pendidikan Khas 2016
b) Surat Siaran Pemansuhan Perlaksanaan LINUS Pendidikan Khas Di Sekolah Pendidikan Khas (SPK) Dan Program Pendidikan Khas Integrasi (PPKI) Tahun 2019, 31 Disember 2018
a)
Bermula tahun 2019
b)
Tiada peperiksaan bagu murid tahun 1
c)
Instrumen boleh digunakan untuk penyediaan RPI
[Surat Siaran Pemansuhan Perlaksanaan LINUS
Pendidikan Khas Di Sekolah Pendidikan Khas (SPK) Dan Program Pendidikan Khas
Integrasi (PPKI) Tahun 2019, 31 Disember 2018]
3.
3. Intervensi Domainmerupakan satu aktiviti pemulihan untuk MBK. Aktiviti intervensi domain bertujuan untuk membantu MBK yang tidak melepasi Saringan Domain LINUS Pendidikan Khas. Aktiviti intervensi domain dan perkhidmatan sokongan (terapi/aktiviti bantuan haiwan, muzik, air, dll) yang sesuai dapat diberikan seawal mungkin supaya ketidakupayaan atau kefungsian rendah MBK diharap dapat diminimumkan.
4.
Kohot pertama pada tahun 2012 melibatkan semua MBK Tahun 1 atau tahun pertama
persekolahan di PPKI.
5.
Objektif ProgramLINUS
Pendidikan Khas
a) Meningkatkan pencapaian asas literasi dan numerasi MBK.
b) Meningkatkan potensi diri MBK
berdasarkan enam domain.
c) Meningkatkan kecemerlangan kurikulum dan kokurikulum MBK.
d) Meningkatkan peluang MBK akses kepada PdPc
e)
Meningkatkan peluang MBK mendapat perkhidmatan sokongan, bimbingan, kaunseling dan peralatan khusus
6.
Domain LINUS Pendidikan Khas
a)
Kognitif
b)
Bahasa dan komunikasi
c)
Tingkah laku
d)
Sosial emosi
e)
Motor kasar
f)
Motor halus
7.
Pelaksanaan saringan 1 dan saringan 2
a)
Saringan dan instrument yang digunakan
SARINGAN |
TUJUAN |
INSTRUMENT |
PENILAIAN |
1 Saringan LINUS Disediakan oleh LP |
mengukur keupayaan literasi dan
numerasi |
1) Instrumen Literasi Membaca (SK)
Saringan 2, Tahun 2010. |
melepasi konstruk 1 dan konstruk 2 |
2) Instrumen Literasi Menulis
(SK) Saringan 2, Tahun 2010. |
|||
3) Instrumen Numerasi Lisan (SK)
Saringan 2, Tahun 2010. |
|||
4) Instrumen Numerasi Bertulis
(SK) Saringan 2, Tahun 2010. |
|||
2 Saringan Domain LINUS Pendidikan
Khas Disediakan oleh BPKHAS |
mengukur perkembangan potensi
diri domain |
Bahagian Domain Kognitif |
Melepasi skor : 12 – 28 markah |
Bahagian Domain Bahasa dan
Komunikasi |
Melepasi skor : 50 – 70 markah |
||
Bahagian Domain Sosioemosi |
melepasi semua perkara dalam
item |
||
Bahagian Domain Pengurusan
Tingkah Laku |
|||
Bahagian Domain Kemahiran Motor
Halus |
melepasi skor : 9 – 20 markah |
||
Bahagian Doman Kemahiran Motor
Kasar |
Murid melepasi skor : 11 – 25 markah |
b)
Pentadbiran saringan
SARINGAN |
KEKERAPAN |
PELAPORAN |
JADUAL PERLAKSANAAN |
||
BULAN |
TEMPOH |
MASA |
|||
1 |
1 |
TAPAK LINUS |
JUN |
2 MINGGU |
Instrumen saringan ditadbir di luar waktu mengajar guru |
2 |
Sehingga
murid melepasi |
TAPAK
DOMAIN LINUS |
JULAI |
c)
Prosedur Operasi Standard (SOP) saringan
I.
Semua MBK Tahun
1 atau tahun pertama persekolahan perlu menjalani saringan 1
II.
Guru membuat analisis pencapaian saringan 1 MBK
III.
MBK yang melepasi saringan 1, meneruskan pembelajaran
seperti biasa
IV.
MBK yang tidak melepasi saringan 1, perlu menjalani saringan 2
V.
Guru membuat analisa pencapaian saringan 2 MBK
VI.
MBK yang melepasi saringan 2, meneruskan pembelajaran
seperti biasa
VII.
MBK yang tidak
melepasi saringan 2, perlu menjalani Intervensi
Domain LINUS Pendidikan Khas dalam tempoh 1 tahun
VIII.
MBK yang telah menjalani Intervensi Domain LINUS
Pendidikan Khas perlu disaring semula
pada tahun berikutnya
IX.
Guru membuat analisa pencapaian saringan 2 MBK
X.
Jika MBK tidak melepasi saringan 2, langkah di (g)
perlu dilaksanakan sehingga MBK melepasi
saringan 2
8.
Perlaksanaan intervensi domain MBK
a)
Aktiviti secara individu, berpasangan atau kumpulan
kecil
b)
Tempoh aktiviti intervensi mengikut keperluan MBK (5/10/30 minit dll)
c)
Aktiviti intervensi di dalam atau di luar bilik darjah
d)
aktiviti gabungjalin
e)
analisis tugasan
f)
Aktiviti sokongan
g)
PdPc direkodkan menggunakan RPI
h)
Strategi penulisan rancangan intervensi domain
I.
RPT domain
·
Objektif jangka panjang (cth: Murid dapat menyambut
bola dengan baik)
·
Analisis tugasan
BIL |
OBJEKTIF JANGKA PENDEK |
MENGUASAI |
TARIKH |
|
Ya |
Tidak |
|
||
1. |
Dapat menyambut bola yang dilepaskanoleh guru ke atas tangan |
|
|
|
2. |
Dapat menyambut bola yang dilambung sendiri dengan baik |
|
|
|
3. |
Dapat menyambut bola yang dilambung oleh guru dari jarak
yang dekat |
|
|
|
4. |
Dapat menyambut bola yang dilambung oleh guru dari jarak
yang jauh |
|
|
|
5. |
Dapat menyambut bola perbagai saiz denganbaik |
|
|
|
II.
Format
RPH sama dengan yang telah disediakan oleh BPK
·
Rancangan
intervensi (interaksi individu/kumpulan, tempoh, lokasi, dan kaedah)
·
Objektif
jangka pendek
·
Aktiviti
PdP
· Refleksi
9.
Prosedur
Operasi Standard (SOP) intervensi domain
(1) Tidak melepasi saringan 2 (Saringan Domain LINUS Pendidikan
Khas
(2) Menentukan masalah domain MBK
(3) Merancang intervensi domain MBK (RPI)
(4) Membina analisis tugasan
(5) Melaksanakan intervensi
(6) Saringan ulangan saringan 2
(7) Jika tidak melepasi, langkah (b) perlu diulang
Tiada ulasan:
Catat Ulasan