Khamis, 14 April 2022

PENTAKSIRAN ALTERNATIF SEKOLAH RENDAH (PASR)

1.           Punca kuasa

a)   Panduan Pentadbiran Pentaksiran Alternatif Sekolah Rendah (PASR), Tahun 2018

b)   Panduan Penjaminan Kualiti Pentaksiran Alternatif Sekolah Rendah (PASR), Tahun 2018

c)   Panduan Penskoran Pentaksiran Alternatif Sekolah Rendah (PASR), Tahun 2016

d)   SPIKPM Bil 3 2016 Perlaksanaan Pentaksiran Alternatif Sekolah Rendah (PASR) Murid Berkeperluan Khas Mulai Tahun 2016

 

2.            Definisi

PASR ialah komponen PP di peringkat sekolah rendah bagi MBK yang mengikuti KSSRPK Masalah Pembelajaran

 

Panduan pentadbiran

[Panduan Pentadbiran Pentaksiran Alternatif Sekolah Rendah (PASR), Tahun 2018]

 

3.            Format PASR

 

Bil.

Perkara

ProKhas 1

ProKhas 2

1

Jenis instrumen

Bersepadu

2

Jenis Item

1.    Respon terhad

2.    Respon terbuka

3

Bilangan tugasan

1 tugasan

4

Tempoh tugasan

8 minggu (Julai-Ogos)

4 minggu (September)

5

Konstruk

10

10

6

Kaedah penskoran

1.    Analitik

2.    Holistik

7

Perlaksanaan

1.    Waktu PdPc

2.    Individu/berkumpulan

8

Cakupan konteks

KSSRPK Masalah Pembelajaran Tahap 2:

1.    Bahasa Melayu

2.    Matematik

3.    Kemahiran Hidup Asas

KSSRPK Masalah Pembelajaran Tahap 2:

1.    Bahasa Inggeris

2.    Pendidikan Sains, Sosial dan Alam Sekitar

9

Bentuk pelaporan

Pelaporan berdasarkan konstruk dan tahap kompetensi

 

4.            Syarat pendaftaran

i

Murid Berkeperluan Khas (MBK) yang berada dalam Program Pendidikan Khas Integrasi (PPKI) atau MBK yang mengikuti pendidikan inklusif separa di sekolah-sekolah yang berdaftar dengan KPM atau Agensi Kerajaan; dan

ii

Mengikuti KSSR PK Masalah Pembelajaran Tahap 2;

iii

Berada pada tahun akhir persekolahan;

iv

Berumur tidak melebihi 14 tahun pada 1 Januari tahun pentaksiran;

v

Mempunyai pengesahan pegawai perubatan hospital Kerajaan/hospital swasta/kad OKU; dan

vi

Mendapat kebenaran ibu bapa/penjaga untuk melaksanakan pentaksiran

 

Nota:

·         Calon yang mendaftar untuk menduduki PASR tidak boleh mendaftar untuk menduduki UPSR pada tahun yang sama

·         PASR tidak ditawarkan kepada calon persendirian.

·         Instrumen ProKhas 1 dan Instrumen ProKhas 2 hendaklah diambil pada tahun pentaksiran yang sama.

 

5.            Instrumen

Kod

Mata Pelajaran

041

Kemahiran Hidup Asas (Penternakan), Bahasa Melayu, Matematik

042

Kemahiran Hidup Asas (Jahitan), Bahasa Melayu, Matematik

043

Kemahiran Hidup Asas (Masakan), Bahasa Melayu, Matematik

044

Kemahiran Hidup Asas (Perkebunan), Bahasa Melayu, Matematik

045

Bahasa Inggeris, Pendidikan Sains Sosial dan Alam Sekitar

 

6.            Pengurusan keselamatan

i.

Pelantikan personel pentaksiran (KPK / KPN / KPKw / KP / Pentaksir) adalah sah untuk tahun semasa sahaja. Surat pelantikan hendaklah dikeluarkan pada setiap tahun.

ii.

KPS ialah lantikan secara automatik kepada penyandang jawatan iaitu Guru Besar

iii.

Semua personel pentaksiran yang dilantik hendaklah menandatangani dokumen berikut sebagai perakuan bertanggungjawab menjaga kerahsiaan instrumen pentaksiran, panduan penskoran dan skor calon.

 Akta Rahsia Rasmi 1972 (Lampiran D Akta 88)

 Akuan Integriti

Dokumen ini perlu ditandatangani sekali sahaja dalam tahun semasa dan disimpan oleh GB sehingga enam bulan dari tarikh pengeluaran pelaporan PASR.

iv.

Menyimpan instrumen pentaksiran, panduan penskoran dan skor calon mengikut panduan pengurusan keselamatan.

 

7.            Peraturan pentadbiran

a)   Sekolah

i. Arahan Am

a. Guru Besar

·         Memastikan murid yang layak dipelawa mendaftar sebagai calon PASR.

·         Memaklumkan ibu bapa / penjaga calon tentang pelaksanaan PASR.

·         Menyediakan Jadual Kerja PASR peringkat sekolah berdasarkan Jadual Kerja PASR yang disediakan oleh LP.

 

b. Guru Penolong Kanan Pendidikan Khas/Penyelaras Pendidikan Khas

·         Mengedarkan Jadual Kerja PASR peringkat sekolah kepada personel pentadbiran dan pentaksiran.

 

c. Setiausaha Peperiksaan

·         Mengurus pelaksanaan PASR mengikut Jadual Kerja PASR sekolah dalam tempoh yang ditetapkan oleh LP.

 

ii. Dokumen

Guru Besar

·         Menerima surat siaran LP tentang pelaksanaan pentaksiran.

·         Memuat turun dokumen daripada portal LP dan mengedarkan kepada personel pentadbiran dan pentaksiran.

·         Memastikan personel pentadbiran dan pentaksiran mematuhi prosedur, peraturan dan syarat yang digariskan di dalam dokumen yang diedarkan.

 

iii. Pelantikan Pentaksir

Guru Besar

·         Melantik personel pentadbiran dan pentaksiran peringkat sekolah mengikut prosedur keselamatan.

·         Memastikan personel pentadbiran dan pentaksiran yang dilantik menandatangan Akta Rahsia Rasmi 1972 dan Akuan Integriti.

·         Memastikan Akta Rahsia Rasmi 1972 dan Akuan Integriti yang ditelah ditandatangan oleh personel yang dilantik disimpan sehingga enam bulan dari tarikh pengeluaran pelaporan PASR.

 

 

8.            Penskoran skrip jawapan calon

a)   Sekolah

i. Guru Besar/Ketua Pentaksir Sekolah

·         Memastikan KP menghadiri mesyuarat penyelarasan tugasan, pemeriksaan dan penskoran peringkat daerah.

·         Memastikan KP menjalankan mesyuarat penyelarasan tugasan, pemeriksaan dan penskoran peringkat sekolah.

·         Memastikan Pentaksir menghadiri mesyuarat penyelarasan tugasan, pemeriksaan dan penskoran peringkat daerah/sekolah.

·         Menyerahkan panduan penskoran kepada KP.

·         Memastikan penskoran dilaksanakan mematuhi jadual kerja dan panduan penskoran.

·         Memastikan pelaksanaan moderasi penskoran SJC oleh KPK/KPN dijalankan mengikut peraturan dan penjaminan kualiti.

·         Mempengerusikan mesyuarat JVS dan mengesahkan skor calon.

·         Menghantar skor calon yang telah disahkan ke LP melalui Aplikasi PASR.

 

ii.  Ketua Pentaksir

·         Menghadiri mesyuarat penyelarasan tugasan, pemeriksaan dan penskoran peringkat daerah.

·         Menjalankan mesyuarat penyelarasan tugasan, pemeriksaan dan penskoran peringkat sekolah.

·         Menyerahkan panduan penskoran kepada Pentaksir.

·         Memastikan Pentaksir menggunakan panduan penskoran semasa membuat pentaksiran.

·         Memastikan Pentaksir melaksanakan penskoran di tempat tertutup dan selamat.

·         Memastikan penskoran, moderasi penskoran dan verifikasi skor dilaksanakan mengikut prosedur yang telah ditetapkan oleh LP.

·         Memastikan SuP/Pentaksir merekodkan skor calon pada Aplikasi PASR.

·         Memastikan SuP/Pentaksir mencetak Borang Kelompok Skor Calon (BKSC) dari Aplikasi PASR.

 

iii. Pentaksir

·         Menghadiri mesyuarat penyelarasan tugasan, pemeriksaan dan penskoran peringkat daerah/sekolah.

·         Menerima panduan penskoran daripada KP.

 

 

9.            Penghantaran skor

a)   Guru besar

i.

Memastikan skor calon direkodkan pada Aplikasi PASR mengikut tarikh yang ditetapkan dalam Jadual Kerja PASR.

ii.

Memastikan KP menyemak BKSC dengan SJC.

iii.

Mempengerusikan mesyuarat JVS dan memuktamadkan skor akhir calon pada BKSC.

iv.

Mengesahkan dan menandatangani salinan (hardcopy) BKSC dan menyimpan salinan tersebut sebagai rekod sekolah.

v.

Memastikan KP dan Pentaksir melaksanakan keputusan mesyuarat JVS.

 

b)   Ketua pentaksir

i.

Menerima dan menyemak balas skor calon dalam Borang Kelompok Skor Calon (BKSC) dengan SJC

ii.

Mengesahkan semakan BKSC.

iii.

Membentangkan BKSC dalam mesyuarat JVS untuk dimuktamadkan.

iv.

Melaksanakan keputusan mesyuarat JVS

 

c)   SuP

i.

Menerima BKSC yang telah disahkan oleh GB

ii.

Menghantar skor akhir calon melalui Aplikasi PASR ke LP melalui Aplikasi PASR.

 

10.         Pentadbiran kes salah laku

 

11.         Jadual kerja

 

BIL

PERKARA

TEMPOH PERLAKSANAAN

TARIKH PROKHAS 1

TARIKH PROKHAS 2

1.     

Surat siaran bahan dan peralatan perlaksanaan PASR

4 Jun

2.     

Muat turun instrumen Prokkhas

2 Julai

3 September

3.     

Mesyuarat penyelarasan tugasan, pemeriksaan dan penskoran instrumen Prokhas peringkat kebangsaan

2 Julai

3 September

4.     

Mesyuarat penyelarasan tugasan, pemeriksaan dan penskoran instrumen Prokhas peringkat negeri

3-5 Julai

4-6 September

5.     

Perlaksanaan Prokhas

9 Julai –

7 September

12 September –

12 Oktober

6.     

Moderasi instrumen oleh sekolah

10-14  September

15-19 Oktober

7.     

Pengesahan tahap kompetensi oleh jawatankuasa verifikasi sekolah

22-26 Oktober

8.     

Kemasukan tahap kompetensi ke dalam sistem oleh sekolah

29 Oktober – 2 November

9.     

Cetakan pelaporan PASR oleh sekolah

10-12 November

 

Panduan penskoran

[Panduan Penskoran Pentaksiran Alternatif Sekolah Rendah (PASR), Tahun 2016]

 

1.            Kriteria penilaian

a)    Instrumend dibina berasaskan Pentaksiran Rujukan Kriteria.

b)    Calon perlu melengkapkan beberapa sub-tugasan

c)    Guru pentaksir menilai tahap kompetensi calon bersandarkan kepada kriteria penilaian dalam bentuk konstruk pengetahuan, kemahiran dan nilai.

 

2.            Konstruk

 

Bil.

Subjek

Konstruk

a.   ProKhas 1

1

Kemahiran Hidup

Pengetahuan dan kefahaman

2

Kemahiran aplikasi

3

Kemahiran berfikir secara kritis dan kreatif

4

Kemahiran Literasi (Bahasa Melayu)

Kemahiran mendengar

5

Kemahiran menulis

6

Kemahiran membaca dan memahami maklumat

7

Kemahiran bertutur

8

Kemahiran Numerasi (Matematik)

Kemahiran asas matematik

9

Kemahiran aplikasi matematik

10

Nilai Murni

Amalan nilai positif bermasyarakat seperti

hormat-menghormati, toleransi, kerjasama dan

tolong-menolong

b.   ProKhas 2

11

Kemahiran Literasi (Bahasa Inggeris)

Kemahiran mendengar

12

Kemahiran menulis

13

Kemahiran membaca dan memahami maklumat

14

Kemahiran bertutur

15

Kemahiran Asas Sains

Pengetahuan dan kefahaman

16

Kemahiran proses sains

17

Kemahiran aplikasi sains

18

Kemahiran komunikasi dan interaksi sosial

19

Kemahiran berfikir secara kritis dan kreatif

20

Nilai Murni

Amalan Nilai Positif Kendiri Seperti Kemas,

Berdikari Dan Beradab

 

3.            Tahap kompetensi

Bil.

Tahap

Huraian

1

Belum kompeten

Calon tidak mencapai tahap minimum dan memerlukan bantuan (pertolongan) guru dalam hampir kesemua tugasan.

2

Kompeten

Calon mampu mencapai tahap minimum kesemua kriteria dalam konstruk serta memerlukan bimbingan (tunjuk cara) daripada guru untuk melaksanakan sebahagian tugasan.

3

Kompeten terpuji

Calon cemerlang dan mampu berdikari dalam melaksanakan tugasan dan memerlukan bimbingan yang minimum daripada guru.

 

Penjaminan kualiti

[Panduan Penjaminan Kualiti Pentaksiran Alternatif Sekolah Rendah (PASR), Tahun 2018]

 

4.            Penjaminan kualiti : Kesahan dan kebolehpercayaan skor

 

5.            Personal penjaminan kualiti

PENTADBIRAN

PENTAKSIRAN

Lembaga Peperiksaan (LP)

Ketua Pentaksir Kebangsaan (KPK)

Bahagian KPM (KPM)

Ketua Pentaksir Negeri (KPN)

Jabatan Pendidikan Negeri (JPN)

Ketua Pentaksir Kawasan (KPKw)

Pejabat Pendidikan Daerah (PPD)

Ketua Pentaksir Sekolah (KPS)

Pentadbir Sekolah

Ketua Pentaksir

Pentaksir

 

 

 



6.            Aktiviti penjaminan kualiti

a)    Pementoran

I.       Pementoran Pentadbiran Pentaksiran

II.      Pementoran Pentadbiran Instrumen Pentaksiran

Bil.

Bahan / Dokumen

Rujukan

1

Arahan Tugasan Instrumen pentaksiran

 

2

Instrumen Pentaksiran

 

3

Panduan Penskoran

 

4

Hasil Kerja Calon

 

5

Borang pementoran, PASR/P1

 

6

Lembaran Rekod Skor Calon

 

 

b)    Pengesanan : menyemak dan mengesahkan instrumen

I.       Verifikasi instrumen pentaksiran

PERSONEL

TINDAKAN

  1.    GPK Khas/ PP Khas

  2.    SuP

 

 1.    Menyemak instrumen pentaksiran

 2.    Memastikan instrumen pentaksiran disediakan  

 3.    Memastikan instrumen pentaksiran menepati aspek cetakan teknikal*.

 4.     Menghantar laporan penjaminan kualiti kepada LP.

 5.     Borang verifikasi instrumen pentaksiran, PASR/VI

 

c)    Pemantauan

I.       Pemantauan Pentadbiran Pentaksiran

PERSONEL

TINDAKAN

 1.      LP

 2.      BAHAGIAN KPM

 3.      JPN

 4.      PPD

 5.      GB

 6.      GPK Khas/ PP Khas

 

 1.      Memastikan pentadbiran Instrumen PASR mematuhi garis panduan

 2.      Memberi bimbingan bagi mengelakkan ketidakakuran dalam percetakan, penyimpanan dan pentadbiran instrumen pentaksiran.

 3.      Memaklumkan LP sekiranya berlaku ketidakakuran

 4.      Menghantar laporan penjaminan kualiti kepada LP.

 5.      Borang pemantauan pentadbiran PASR, PASR/PP1

 6.      Borang pemantauan pencetakan dan penyimpanan instrumen petaksiran, PASR/PP2

 

d)    Penyelarasan : verifikasi skor

I.      Waktu perlaksanaan

PERKARA

WAKTU PELAKSANAAN

ProKhas 1

ProKhas 2

Verifikasi Skor

Minggu pertama ProKhas 2 atau

Setelah tamat tempoh ProKhas 2

Setelah tamat tempoh ProKhas 2

 

II.    Perlaksanaan verifikasi skor

PERSONEL PENTAKSIRAN

TINDAKAN

Pentaksir

Ketua Pentaksir

Memastikan jawapan calon adalah autentik dan hasil kerja calon sendiri.

Pentaksir

Ketua Pentaksir

Memastikan skor diberikan dengan berdasarkan HKC dan menepati keupayaan sebenar calon.

Ketua Pentaksir

Memastikan pentaksir konsisten dalam pemberian skor

JK Verifikasi

Mengesahkan skor calon dalam JVS yang terdiri daripada Guru Besar, Guru Penolong Kanan Pendidikan Khas, Guru Kanan Mata Pelajaran dan Ketua Panitia.

SuP

Menghantar skor calon kepada LP mengikut Jadual Kerja. Borang verifikasi skor, PASR/VS

 

7.            Penjaminan kualiti : Kesahan dan kebolehpercayaan skor

Tiada ulasan:

Catat Ulasan