1. Punca kuasa
a)
Panduan Pentadbiran Pentaksiran Alternatif Sekolah
Rendah (PASR), Tahun 2018
b)
Panduan Penjaminan Kualiti Pentaksiran Alternatif Sekolah Rendah (PASR),
Tahun 2018
c)
Panduan Penskoran Pentaksiran Alternatif Sekolah Rendah
(PASR), Tahun 2016
d)
SPIKPM Bil 3 2016 Perlaksanaan Pentaksiran Alternatif Sekolah Rendah
(PASR) Murid Berkeperluan Khas Mulai Tahun 2016
2.
Definisi
PASR ialah komponen PP di
peringkat sekolah rendah bagi MBK yang mengikuti KSSRPK Masalah Pembelajaran
Panduan pentadbiran
[Panduan Pentadbiran
Pentaksiran Alternatif Sekolah Rendah (PASR), Tahun 2018]
3.
Format PASR
Bil. |
Perkara |
ProKhas 1 |
ProKhas 2 |
1 |
Jenis instrumen |
Bersepadu |
|
2 |
Jenis Item |
1.
Respon
terhad 2.
Respon
terbuka |
|
3 |
Bilangan tugasan |
1 tugasan |
|
4 |
Tempoh tugasan |
8 minggu (Julai-Ogos) |
4 minggu (September) |
5 |
Konstruk |
10 |
10 |
6 |
Kaedah penskoran |
1.
Analitik 2.
Holistik |
|
7 |
Perlaksanaan |
1.
Waktu PdPc 2.
Individu/berkumpulan |
|
8 |
Cakupan konteks |
KSSRPK
Masalah Pembelajaran Tahap 2: 1.
Bahasa
Melayu 2.
Matematik
3.
Kemahiran
Hidup Asas |
KSSRPK
Masalah Pembelajaran Tahap 2: 1.
Bahasa
Inggeris 2.
Pendidikan
Sains, Sosial dan Alam Sekitar |
9 |
Bentuk pelaporan |
Pelaporan
berdasarkan konstruk dan tahap kompetensi |
4.
Syarat pendaftaran
i |
Murid Berkeperluan Khas (MBK) yang berada dalam Program
Pendidikan Khas Integrasi (PPKI) atau MBK yang mengikuti pendidikan inklusif
separa di sekolah-sekolah yang berdaftar dengan KPM atau Agensi Kerajaan; dan
|
ii |
Mengikuti KSSR PK Masalah Pembelajaran Tahap 2; |
iii |
Berada pada tahun akhir persekolahan; |
iv |
Berumur tidak melebihi 14 tahun pada 1 Januari tahun
pentaksiran; |
v |
Mempunyai pengesahan pegawai perubatan hospital
Kerajaan/hospital swasta/kad OKU; dan |
vi |
Mendapat kebenaran ibu bapa/penjaga untuk melaksanakan
pentaksiran |
Nota:
·
Calon yang mendaftar untuk menduduki
PASR tidak boleh mendaftar untuk menduduki UPSR pada tahun yang sama
·
PASR tidak ditawarkan kepada calon
persendirian.
·
Instrumen ProKhas 1 dan Instrumen
ProKhas 2 hendaklah diambil pada tahun pentaksiran yang sama.
5.
Instrumen
Kod |
Mata Pelajaran |
041 |
Kemahiran Hidup Asas (Penternakan), Bahasa Melayu,
Matematik |
042 |
Kemahiran Hidup Asas (Jahitan), Bahasa Melayu,
Matematik |
043 |
Kemahiran Hidup Asas (Masakan), Bahasa Melayu,
Matematik |
044 |
Kemahiran Hidup Asas (Perkebunan), Bahasa Melayu,
Matematik |
045 |
Bahasa Inggeris, Pendidikan Sains Sosial dan Alam
Sekitar |
6.
Pengurusan keselamatan
i. |
Pelantikan personel pentaksiran (KPK / KPN / KPKw / KP
/ Pentaksir) adalah sah untuk tahun semasa sahaja. Surat pelantikan hendaklah
dikeluarkan pada setiap tahun. |
ii. |
KPS ialah lantikan secara automatik kepada penyandang
jawatan iaitu Guru Besar |
iii. |
Semua personel pentaksiran yang dilantik hendaklah
menandatangani dokumen berikut sebagai perakuan bertanggungjawab menjaga
kerahsiaan instrumen pentaksiran, panduan penskoran dan skor calon. Akta Rahsia Rasmi 1972
(Lampiran D Akta 88) Akuan Integriti Dokumen ini perlu ditandatangani sekali sahaja dalam
tahun semasa dan disimpan oleh GB sehingga enam bulan dari tarikh pengeluaran
pelaporan PASR. |
iv. |
Menyimpan instrumen pentaksiran, panduan penskoran dan
skor calon mengikut panduan pengurusan keselamatan. |
7.
Peraturan pentadbiran
a)
Sekolah
i. Arahan Am
|
a. Guru Besar ·
Memastikan
murid yang layak dipelawa mendaftar sebagai calon PASR. ·
Memaklumkan
ibu bapa / penjaga calon tentang pelaksanaan PASR. ·
Menyediakan
Jadual Kerja PASR peringkat sekolah berdasarkan Jadual Kerja PASR yang
disediakan oleh LP. b. Guru Penolong Kanan Pendidikan Khas/Penyelaras
Pendidikan Khas ·
Mengedarkan
Jadual Kerja PASR peringkat sekolah kepada personel pentadbiran dan pentaksiran.
c. Setiausaha Peperiksaan ·
Mengurus
pelaksanaan PASR mengikut Jadual Kerja PASR sekolah dalam tempoh yang
ditetapkan oleh LP. |
ii. Dokumen |
Guru Besar ·
Menerima
surat siaran LP tentang pelaksanaan pentaksiran. ·
Memuat
turun dokumen daripada portal LP dan mengedarkan kepada personel pentadbiran
dan pentaksiran. ·
Memastikan
personel pentadbiran dan pentaksiran mematuhi prosedur, peraturan dan syarat
yang digariskan di dalam dokumen yang diedarkan. |
iii. Pelantikan
Pentaksir |
Guru Besar ·
Melantik
personel pentadbiran dan pentaksiran peringkat sekolah mengikut prosedur
keselamatan. ·
Memastikan
personel pentadbiran dan pentaksiran yang dilantik menandatangan Akta Rahsia
Rasmi 1972 dan Akuan Integriti. ·
Memastikan
Akta Rahsia Rasmi 1972 dan Akuan Integriti yang ditelah ditandatangan oleh
personel yang dilantik disimpan sehingga enam bulan dari tarikh pengeluaran
pelaporan PASR. |
8.
Penskoran skrip jawapan calon
a)
Sekolah
i. Guru Besar/Ketua Pentaksir Sekolah |
·
Memastikan
KP menghadiri mesyuarat penyelarasan tugasan, pemeriksaan dan penskoran
peringkat daerah. ·
Memastikan
KP menjalankan mesyuarat penyelarasan tugasan, pemeriksaan dan penskoran
peringkat sekolah. ·
Memastikan
Pentaksir menghadiri mesyuarat penyelarasan tugasan, pemeriksaan dan
penskoran peringkat daerah/sekolah. ·
Menyerahkan panduan penskoran kepada KP. ·
Memastikan
penskoran dilaksanakan mematuhi jadual kerja dan panduan penskoran. ·
Memastikan
pelaksanaan moderasi penskoran SJC oleh KPK/KPN dijalankan mengikut peraturan
dan penjaminan kualiti. ·
Mempengerusikan
mesyuarat JVS dan mengesahkan skor calon. ·
Menghantar
skor calon yang telah disahkan ke LP melalui Aplikasi PASR. |
ii. Ketua
Pentaksir |
·
Menghadiri mesyuarat penyelarasan tugasan, pemeriksaan
dan penskoran peringkat daerah. ·
Menjalankan mesyuarat penyelarasan tugasan, pemeriksaan
dan penskoran peringkat sekolah. ·
Menyerahkan panduan penskoran kepada Pentaksir. ·
Memastikan Pentaksir menggunakan panduan penskoran
semasa membuat pentaksiran. ·
Memastikan
Pentaksir melaksanakan penskoran di tempat tertutup dan selamat. ·
Memastikan
penskoran, moderasi penskoran dan verifikasi skor dilaksanakan mengikut
prosedur yang telah ditetapkan oleh LP. ·
Memastikan
SuP/Pentaksir merekodkan skor calon pada Aplikasi PASR. ·
Memastikan
SuP/Pentaksir mencetak Borang Kelompok Skor Calon (BKSC) dari Aplikasi PASR. |
iii. Pentaksir |
·
Menghadiri
mesyuarat penyelarasan tugasan, pemeriksaan dan penskoran peringkat
daerah/sekolah. ·
Menerima panduan penskoran daripada KP. |
9.
Penghantaran skor
a)
Guru besar
i. |
Memastikan skor calon direkodkan pada Aplikasi PASR
mengikut tarikh yang ditetapkan dalam Jadual Kerja PASR. |
ii. |
Memastikan KP menyemak BKSC dengan SJC. |
iii. |
Mempengerusikan mesyuarat
JVS dan memuktamadkan skor akhir calon pada BKSC. |
iv. |
Mengesahkan dan menandatangani salinan (hardcopy) BKSC
dan menyimpan salinan tersebut sebagai rekod sekolah. |
v. |
Memastikan KP dan Pentaksir melaksanakan keputusan
mesyuarat JVS. |
b)
Ketua pentaksir
i. |
Menerima dan menyemak balas skor calon dalam Borang
Kelompok Skor Calon (BKSC) dengan SJC |
ii. |
Mengesahkan semakan BKSC. |
iii. |
Membentangkan BKSC dalam mesyuarat JVS untuk
dimuktamadkan. |
iv. |
Melaksanakan keputusan mesyuarat JVS |
c)
SuP
i. |
Menerima BKSC yang telah disahkan oleh GB |
ii. |
Menghantar skor akhir calon melalui Aplikasi PASR ke LP
melalui Aplikasi PASR. |
10.
Pentadbiran kes salah laku
11.
Jadual kerja
BIL |
PERKARA |
TEMPOH PERLAKSANAAN |
|
TARIKH PROKHAS 1 |
TARIKH PROKHAS 2 |
||
1.
|
Surat siaran bahan
dan peralatan perlaksanaan PASR |
4 Jun |
|
2.
|
Muat turun
instrumen Prokkhas |
2 Julai |
3 September |
3.
|
Mesyuarat
penyelarasan tugasan, pemeriksaan dan penskoran instrumen Prokhas peringkat
kebangsaan |
2 Julai |
3 September |
4.
|
Mesyuarat
penyelarasan tugasan, pemeriksaan dan penskoran instrumen Prokhas peringkat
negeri |
3-5 Julai |
4-6 September |
5.
|
Perlaksanaan
Prokhas |
9 Julai – 7 September |
12 September – 12 Oktober |
6.
|
Moderasi instrumen
oleh sekolah |
10-14 September |
15-19 Oktober |
7.
|
Pengesahan tahap
kompetensi oleh jawatankuasa verifikasi sekolah |
22-26 Oktober |
|
8.
|
Kemasukan tahap
kompetensi ke dalam sistem oleh sekolah |
29 Oktober – 2 November |
|
9.
|
Cetakan pelaporan
PASR oleh sekolah |
10-12 November |
Panduan penskoran
[Panduan Penskoran Pentaksiran
Alternatif Sekolah Rendah (PASR), Tahun 2016]
1.
Kriteria penilaian
a)
Instrumend dibina berasaskan
Pentaksiran Rujukan Kriteria.
b)
Calon perlu melengkapkan
beberapa sub-tugasan
c)
Guru pentaksir menilai tahap
kompetensi calon bersandarkan kepada kriteria penilaian dalam bentuk konstruk
pengetahuan, kemahiran dan nilai.
2.
Konstruk
Bil. |
Subjek |
Konstruk |
a.
ProKhas 1 |
||
1 |
Kemahiran Hidup |
Pengetahuan dan kefahaman |
2 |
Kemahiran aplikasi |
|
3 |
Kemahiran berfikir secara kritis dan kreatif |
|
4 |
Kemahiran Literasi (Bahasa Melayu) |
Kemahiran mendengar |
5 |
Kemahiran menulis |
|
6 |
Kemahiran membaca dan memahami maklumat |
|
7 |
Kemahiran bertutur |
|
8 |
Kemahiran Numerasi (Matematik) |
Kemahiran asas matematik |
9 |
Kemahiran aplikasi matematik |
|
10 |
Nilai Murni |
Amalan nilai positif bermasyarakat seperti hormat-menghormati, toleransi, kerjasama dan tolong-menolong |
b.
ProKhas 2 |
||
11 |
Kemahiran Literasi (Bahasa Inggeris) |
Kemahiran mendengar |
12 |
Kemahiran menulis |
|
13 |
Kemahiran membaca dan memahami maklumat |
|
14 |
Kemahiran bertutur |
|
15 |
Kemahiran Asas Sains |
Pengetahuan dan kefahaman |
16 |
Kemahiran proses sains |
|
17 |
Kemahiran aplikasi sains |
|
18 |
Kemahiran komunikasi dan interaksi sosial |
|
19 |
Kemahiran berfikir secara kritis dan kreatif |
|
20 |
Nilai Murni |
Amalan Nilai Positif Kendiri Seperti Kemas, Berdikari Dan Beradab |
3.
Tahap kompetensi
Bil. |
Tahap |
Huraian |
1 |
Belum kompeten |
Calon tidak mencapai tahap minimum dan
memerlukan bantuan (pertolongan)
guru dalam hampir kesemua
tugasan. |
2 |
Kompeten |
Calon mampu mencapai tahap minimum kesemua
kriteria dalam konstruk serta memerlukan bimbingan (tunjuk cara) daripada guru untuk
melaksanakan sebahagian tugasan. |
3 |
Kompeten terpuji |
Calon cemerlang dan mampu berdikari dalam
melaksanakan tugasan dan memerlukan bimbingan
yang minimum daripada guru. |
Penjaminan kualiti
[Panduan Penjaminan Kualiti Pentaksiran Alternatif
Sekolah Rendah (PASR), Tahun 2018]
4.
Penjaminan kualiti : Kesahan dan kebolehpercayaan skor
5.
Personal penjaminan kualiti
PENTADBIRAN |
PENTAKSIRAN |
Lembaga Peperiksaan (LP) |
Ketua Pentaksir Kebangsaan (KPK) |
Bahagian KPM (KPM) |
Ketua Pentaksir Negeri (KPN) |
Jabatan Pendidikan Negeri (JPN) |
Ketua Pentaksir Kawasan (KPKw) |
Pejabat Pendidikan Daerah (PPD) |
Ketua Pentaksir Sekolah (KPS) |
Pentadbir Sekolah |
Ketua Pentaksir |
Pentaksir |
6. Aktiviti penjaminan kualiti
a)
Pementoran
I.
Pementoran Pentadbiran Pentaksiran
II.
Pementoran Pentadbiran
Instrumen Pentaksiran
Bil. |
Bahan / Dokumen |
Rujukan |
1 |
Arahan Tugasan Instrumen pentaksiran |
|
2 |
Instrumen Pentaksiran |
|
3 |
Panduan Penskoran |
|
4 |
Hasil Kerja Calon |
|
5 |
Borang pementoran, PASR/P1 |
|
6 |
Lembaran Rekod Skor Calon |
|
b)
Pengesanan : menyemak dan mengesahkan instrumen
I.
Verifikasi instrumen pentaksiran
PERSONEL |
TINDAKAN |
1. GPK Khas/ PP Khas 2. SuP |
1.
Menyemak
instrumen pentaksiran 2.
Memastikan
instrumen pentaksiran disediakan 3.
Memastikan
instrumen pentaksiran menepati aspek cetakan teknikal*. 4.
Menghantar laporan penjaminan kualiti kepada
LP. 5.
Borang
verifikasi instrumen pentaksiran, PASR/VI |
c)
Pemantauan
I.
Pemantauan Pentadbiran Pentaksiran
PERSONEL |
TINDAKAN |
1.
LP 2.
BAHAGIAN
KPM 3.
JPN 4.
PPD 5.
GB 6.
GPK
Khas/ PP Khas |
1.
Memastikan
pentadbiran Instrumen PASR mematuhi garis panduan 2.
Memberi
bimbingan bagi mengelakkan ketidakakuran dalam percetakan, penyimpanan dan
pentadbiran instrumen pentaksiran. 3.
Memaklumkan
LP sekiranya berlaku ketidakakuran 4.
Menghantar
laporan penjaminan kualiti kepada LP. 5.
Borang pemantauan pentadbiran PASR, PASR/PP1 6.
Borang pemantauan pencetakan dan penyimpanan instrumen
petaksiran, PASR/PP2 |
d)
Penyelarasan : verifikasi skor
I.
Waktu perlaksanaan
PERKARA |
WAKTU
PELAKSANAAN |
|
ProKhas
1 |
ProKhas
2 |
|
Verifikasi Skor |
Minggu pertama ProKhas 2 atau Setelah tamat tempoh ProKhas 2 |
Setelah tamat tempoh ProKhas 2 |
II.
Perlaksanaan verifikasi skor
PERSONEL
PENTAKSIRAN |
TINDAKAN |
Pentaksir Ketua Pentaksir |
Memastikan jawapan calon adalah autentik dan hasil
kerja calon sendiri. |
Pentaksir Ketua Pentaksir |
Memastikan skor diberikan dengan berdasarkan HKC dan
menepati keupayaan sebenar calon. |
Ketua Pentaksir |
Memastikan pentaksir konsisten dalam pemberian skor |
JK Verifikasi |
Mengesahkan skor calon dalam JVS yang terdiri daripada
Guru Besar, Guru Penolong Kanan Pendidikan Khas, Guru Kanan Mata Pelajaran
dan Ketua Panitia. |
SuP |
Menghantar skor calon kepada LP mengikut Jadual Kerja. Borang verifikasi skor, PASR/VS |
7.
Penjaminan kualiti : Kesahan dan kebolehpercayaan skor
Tiada ulasan:
Catat Ulasan