Khamis, 21 April 2022

PENTAKSIRAN PSIKOMETRIK PENDIDIKAN KHAS (Psi PK)

 

1.              Punca kuasa

a)       Panduan Pentadbiran Instrumen Psikometrik Pendidikan Khas (IPPK)

b)       SPLP Bil 1 2014 Penambahbaikkan Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS)

 

2.              Definis Pentaksiran Psikometrik (PPsi)

 

a)   Pentaksiran yang dilaksanakan di peringkat sekolah untuk mengukur kebolehan semula jadi, kemahiran berfikir, kemahiran menyelesaikan masalah, minat, kecenderungan, sikap dan personaliti murid. [Perenggan 3.3, SPLP Bil 1 2014 Penambahbaikkan Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS)]

 

b)   dilaksanakan pada tahun 2018

 

c)   Instrumen Psikometrik Pendidikan Khas (IPPK) direka bentuk menggantikan Inventori Kecerdasan Pelbagai (IKeP) Tahun 6 bagi calon Pentaksiran Alternatif Sekolah Rendah (PASR)

 

3.              Tujuan IPPK

a)   Mengukur potensi kerjaya, kepintaran pelbagai dan kecerdasan emosi

b)   Mendapatkan deskripsi profil psikologi MBK

c)   Meneroka dan mengenal pasti kekuatan dan potensi MBK yang boleh dibangunkan

d)   Menjadi panduan dalam   menentukan hala tuju kerjaya yang praktikal atau realistik

e)   Meningkatkan pemahaman tentang sifat dan perbezaan MBK

 

4.             IPPK mengandungi tiga komponen

a)   Inventori Minat Kerjaya Pendidikan Khas (IMKPK)

b)   Inventori Kecerdasan Pelbagai Pendidikan Khas (IKPPK)

c)   Inventori Kecerdasan Emosi Kendiri Pendidikan Khas (IKEKPK)

 

5.       Perlaksanaan

a)   Bulan April

b)   Tempoh masa sebulan

c)   Pentaksiran mengikut kesusuaian masa calon

d)   Ditakbir oleh GPKI

e)   Pelaporan oleh GBKSM/ GBKLS

f)     Diserahkan serentak semasa penyerahan Pelaporan Pentaksiran Sekolah Rendah (PPSR)


KONSEP IPPK

CARTA ALIR PENTADBIRAN IPPK


Tiada ulasan:

Catat Ulasan