a)
Panduan Pentadbiran Instrumen Psikometrik Pendidikan Khas (IPPK)
b)
SPLP Bil 1 2014 Penambahbaikkan Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS)
2.
Definis Pentaksiran
Psikometrik (PPsi)
a)
Pentaksiran yang dilaksanakan
di peringkat sekolah untuk mengukur kebolehan semula jadi, kemahiran berfikir,
kemahiran menyelesaikan masalah, minat, kecenderungan, sikap dan personaliti
murid. [Perenggan 3.3, SPLP Bil 1 2014 Penambahbaikkan
Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS)]
b)
dilaksanakan pada tahun 2018
c)
Instrumen Psikometrik Pendidikan Khas (IPPK) direka bentuk menggantikan Inventori Kecerdasan Pelbagai (IKeP) Tahun 6 bagi calon Pentaksiran
Alternatif Sekolah Rendah (PASR)
3. Tujuan IPPK
a)
Mengukur potensi kerjaya, kepintaran pelbagai dan kecerdasan emosi
b)
Mendapatkan deskripsi profil
psikologi MBK
c)
Meneroka dan mengenal pasti kekuatan
dan potensi MBK yang boleh dibangunkan
d)
Menjadi panduan dalam menentukan hala tuju kerjaya yang praktikal atau
realistik
e)
Meningkatkan pemahaman tentang sifat
dan perbezaan MBK
4. IPPK mengandungi tiga komponen
a)
Inventori Minat Kerjaya
Pendidikan Khas (IMKPK)
b)
Inventori Kecerdasan Pelbagai
Pendidikan Khas (IKPPK)
c)
Inventori Kecerdasan Emosi Kendiri
Pendidikan Khas (IKEKPK)
5. Perlaksanaan
a)
Bulan April
b)
Tempoh masa sebulan
c)
Pentaksiran mengikut kesusuaian masa calon
d)
Ditakbir oleh GPKI
e)
Pelaporan oleh GBKSM/ GBKLS
f)
Diserahkan serentak semasa penyerahan Pelaporan Pentaksiran Sekolah Rendah
(PPSR)
KONSEP IPPK |
CARTA ALIR PENTADBIRAN IPPK |
Tiada ulasan:
Catat Ulasan